HTML

Péterfyrkák

Friss topikok

Címkék

Jankovics Dalma - Tóth Réka Anikó - Márton Zalán - Vincze Kevin: Felvidéken jártunk

2023.06.02. 18:05 Péterfy

A Határtalanul program keretein belül lehetőségünk volt eljutni Felvidékre május 22-26. között a hetedik évfolyammal és öt nyolcadikos iskolatársunkkal. A kirándulást mindannyian nagyon vártuk, közeledtével számoltuk vissza a napokat. Az utat megelőzően felkészítő órákon is részt vettünk, így megtudtuk, mely magyarlakta területeket fogjuk felkeresni. Sokat tervezgettünk, listát írtunk, többen már napokkal az indulást megelőzően elkezdtek csomagolni, hogy nehogy itthon maradjon valami.

1. nap

Korán, ám izgatottan keltünk, hiszen végre elérkezett a kirándulás napja! Első állomásunk Léva városa volt, ahol a Juhász Gyula Alapiskola tanulóival közös programon vettünk részt. A tanulók által meghallgattunk egy előadást városukról és az iskolájukról. Körbe vezettek minket az udvaron, a tornateremben és az iskola felsős épületében, hiszen az alsós tanulóknak külön épülete volt. Kisebb létszámú, barátságos iskola benyomását keltette. Bennünket is szívesen láttak, pogácsával és teával is megkínáltak. Érdekesség volt számunkra, hogy a tanulók benti papucsban voltak az iskolában. A lévai diákoknak Benita számolt be városunkról és intézményünkről. Sajnos sok időt nem tölthettünk itt, hiszen ezután az egykori ezüstbányászat központjába, Selmecbányába indultunk. Szerpentines utat követően helyi idegenvezetőnkkel sétálhattunk végig a városon. A késő délutáni órákban már Besztercebánya barokk emlékeit fedeztük fel. Hosszú, izgalmas napunkat követően örömmel foglaltuk el szállásunkat Bezeréten. A szállás gyönyörű környezetben fekszik, hegyekkel, tóval, háziállatokkal körülvéve.

2. nap

Nagyon érdekes élmény volt távol az otthonunktól ébredni. Reggeli után felvettük az úticsomagunkat és felkerekedtünk további szépségeket felfedezni. Az elindulást követően Eszti néni elmondta, hogy kapunk egy bónusz utat is, ellátogatunk Zólyom várába, Balassi Bálint születési helyére. A várban Gergő ismertette velünk a költő életrajzát, majd egy rövid sétát tettünk a szép időben. Ezt követte a Károly Róbert által felemelt Körmöcbánya és a pénzverde megtekintése. Sok időnk nem volt, hiszen várt ránk a mesébe illő bajmóci várkastély felfedezése. Az út során előkerültek az útinaplók, amiket a hallott szöveg alapján tudtunk kitölteni. Kellemes sétát tettünk a várépületben, mely egykoron magyar királyoknak, nemesi családoknak adott otthon, s jelenleg is őrzi emléküket. A kastély udvarán egy 26 méter mély kútra bukkantunk, amelynek alja a vár alatt található cseppkőbarlangban végződött. A kinti meleg után szinte jól esett kicsit lehűlni a 8 fokos hidegben. A barlangban lévő víz pénzérmékkel volt tele, melyet a turisták dobtak bele. Innen kiérve Mátyás 600 éves hársfáját csodáltuk meg. A kötött programok után kaptunk egy óra szabadfoglalkozást a kastély környékén. Lehetett vásárolni, nézelődni és fagyizni is. Élményekkel telve tértünk vissza szállásunkra.

3. nap

Reggeli után Betlér kastélyához utaztunk, mely az Andrássy család történetét, szokásait, titkait tárta fel előttünk. A kastély barokk és reneszánsz stílusban épült. Híres hatalmas könyvtáráról, ahol mintegy húszezer kötet található, 15 nyelven. A kastélyban megtekinthettük a páncélokat, a vadász ereklyéket, sőt, még egy múmiát is. A látogatás után sétát tettünk a csodaszép kastélyparkban, ahol egy ágyút, valamint egy vízesést is megcsodálhattunk. Délután városnézésen vettünk részt a közeli Rozsnyón helyi idegenvezetővel. Megnéztük a székesegyházat, a Fő tér szobrait. Ezután egy kis bátorságpróbán kellett részt vennünk, amihez a lábizmainkra is szükség volt. Egész pontosan 137 lépcsőfokot kellett leküzdenünk a reneszánsz őrtoronyban ahhoz, hogy a várost felülről is megszemlélhessük. Megérte a küzdelem, hiszen páratlan kilátás nyílt a toronyból. A város bejárása után útra indultunk következő szállásunkra, Várhosszúrétre, amely minden képzeletet felülmúlt: kényelmes panzió, hegyekkel körülvett, lélegzetelállító környezetben.

4. nap

Reggeli után nagyon szép tájon haladtunk, hiszen első megállónk a Szlovák Paradicsom Nemzeti Park volt. Az út során még a havas hegycsúcsokat is láthattuk. Leszállás után tettünk egy könnyű sétát, de fel kellett öltöznünk, hiszen a hegyek között mindig hűvösebb az idő. A séta közben megtudtuk a rozsnyói idegenvezetőnktől, hogy a park 19.763 hektár kiterjedésű. A gyaloglás során gyakoroltuk kicsit az angol nyelvet is, hiszen természettel kapcsolatos kifejezéseket gyűjtöttünk. Jól esett a séta a friss levegőn. Ezt követően egy érdekes természeti jelenséget, a Szürke Szakáll elnevezésű gejzírt figyelhettük meg. Az idegenvezetőnk elmesélte, hogy az előző héten ki is lövellt. Ezután Szepesváraljára indultunk, ami valaha az egyik legnagyobb vár volt Közép-Európában. A várrom megtekintése után Kassa felé indultunk. Felkerestük a kassai dómot, tisztelegtünk koszorúval az itt eltemetett II. Rákóczi Ferenc és Zrínyi Ilona sírjánál, majd elénekeltük közösen a Himnuszt. Ezután közös sétára indultunk a belvárosban, mely során megtekintettük az Orbán-harangot, az érseki palotát, illetve a Vörös-tornyot. Kassa belvárosában kaptunk egy kis szabadidőt, vásárolhattunk, fagyizhattunk. Időnként magyarul is, máskor angolul vagy németül kommunikáltunk a helyiekkel. A szabad program során élveztük a város különleges hangulatát, a forgatagot, az utcazenét. Feltöltődve érkeztünk vissza szállásunkra.

5. nap

Az 5. nap reggelén korán keltünk, hiszen ezen a napon utaztunk haza, s a bőröndöket be kellett pakolnunk a buszba. Reggeli után Alsósztregova felé vettük az irányt, Madách Imre szülő- és lakhelyére. Az út során ismét előkerültek az útinaplók, melyet szorgosan töltöttünk. Idegenvezető által betekintést nyerhettünk a kastélyba, ahol született, élt és meghalt
a híres költő. Sikeres művének, Az ember tragédiájának kiállítása külön szobát kapott. A kastély parkjában a 2020-ban felújított tanösvényt jártuk végig, illetve találtunk egy játszóteret is. A parkban elfogyasztottuk úticsomagunkat, s utolsó állomásunkra indultunk, amely már az országhatáron belül található. Csodás helyszínre, az Ipolytarnóci Ősmaradványok Természetvédelmi Területre érkeztünk. Itt a földtani tanösvényt jártuk be, ahol az ősi vulkáni katasztrófa által megőrződött, mára már eltűnt világ maradványait láthattuk: cápafogakat, kövesedett fákat, levéllenyomatokat és ősállati lábnyomokat. A lábnyomok alapján rekonstruált állatok háromdimenziós kivetítés segítségével elevenedtek meg. A képernyőn láthattuk többek közt a krokodil, az oroszlán, az orrszarvú ősét, és nem utolsósorban egy igen különös ősállatot, a medvekutyát.

Fáradtan, ám sok-sok élménnyel érkeztünk haza, ez az 5 nap örök emlék marad mindannyiunk számára. Páratlan élmény volt eljutni erre a csodás vidékre, amely egykor a miénk volt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.